Hallo iedereen.
wat doe ik fout?
waar gaat het mis?
iedereen die ook wel eens heeft gedacht aan zelfmoord stelt zichzelf deze vragen.
Althans, dat denk ik.
Ik stel me deze vragen erg vaak.
wat doe ik fout?
ik zou het niet zo kunnen zeggen, het lijkt erop alsof ik alles fout doe.
waar gaat het mis?
het gaat mis als het is gebeurd.
daar bedoel ik mee, als ik al iets heb gedaan, gezegd o.i.d.
Sinds mijn elfde gaat het met mijn moeder thuis mis.
constant ruzie.
om de stomste dingen.
Ruim je kamer op, wat ik dan ook deed, een beetje, maar niet langer dan 2 dagen. want dan was ik weer terug bij af met mijn kamer.
jarenlang heb ik gehuilt om de dingen die er thuis gebeurden.
want voor mijn vader, en mijn 2 broertje en zusje, is dit ontzettend belastend.
Op de middelbare school ging het niet goed.
ik haalde altijd lage cijfers,
kwam amper naar de lessen, en als ik al kwam was het of te laat, of ik ging slapen.
en dat op een havo.
alweer bijna een jaar geleden,
heb ik een ontzettende uitspatting gehad.
mijn moeder kwam mijn kamer op, begon weer alles uit de kast te trekken, overal tegenaan te trappen als mijn kamer een rommel was en ze er niet door kon.
Maar ook naar alles kijken.
wat is dit? hoe kom je hier aan?
hoe kom je aan dat geld?
van die heb je dat?
maar ook in briefjes.
en ja hoor,
daar lag natuurlijk een brief van school die ik haar niet heb laten zien.
1000 telaat- en afwezigheidsmeldingen.
ze werd woedend.
ik trok de brief uit haar handen,
ben naar beneden gerend, zij achter me aan, huppa weer naar mijn kamer, deur dichthouden. ze krijgt de deur open, weer naar beneden.
uiteindelijk zat ze op me.
ik zag zwart voor mijn ogen.
ik heb altijd gezegd, sla je moeder nooit.
ook als ik van iemand hoorde dat hij/zij zijn/haar moeder had geslagen, heb ik ze altijd voor gek verklaart.
maar dit keer was het anders.
zoals ik al zei, zwart voor mijn ogen.
pas de volgende dag zag ik, dat ze overal blauwe plekken had.
ik schrok me dood.
maargoed,
uiteindelijk maakte ik een opmerking dat ik het jammer vond dat mijn poging om mezelf van het leven te beroven was mislukt.
Ik had een overdosis pillen geslikt.
zelfs had ik mijn vader al eens gevraagd, paps? zou je doodgaan als je een strip van deze pillen slikt?
en mijn vader zei daar ja op.
Maar hij had het mis.
Ik ben zowiezo iemand die goed tegen medicatie kan, en ik moet dan ook meer medicatie nemen als een ander, anders werkt het dus niet.
daar had ik totaal niet bij nagedacht.
maar waarom maar 1 strip?
waarom niet voor de zekerheid 2?
was ik toch bang?
ik ben dan wel kwaad op mijn moeder, maar ik kan Ruben en Ivy toch niet zo achterlaten?
(mijn kleine broertje en zusje)
en mijn vader dan?
Met hem kan ik het altijd vinden,
of ik moet toch wel iets hebben gedaan wat echt niet door de beugel kan, en dan wordt hij ook waanzinnig kwaad.
maargoed,
zodra mijn moeder hier achter kwam,
heeft ze meteen de dokter gebeld.
Die verwees ons door naar het RIAGG.
daar gepraat,
met z'n 3e, maar ook ik alleen of mijn ouders alleen.
Ik denk altijd dat ik alles zelf kan en moet doen.
dus ook hier over.
na een paar sessies ben ik hiermee gestopt. ik vond dat ik er totaal niks aan had. En dat ben ik nog steeds van mening.
Ook ben ik door iemand getest op mijn IQ en ADHD.
mijn IQ is getest geworden omdat ik niks op school deed, maar iedereen in mijn omgeving wist dat ik dat écht wel aan zou moeten kunnen.
en ze hadden volgens die test gelijk.
HAVO was mijn niveau.
maar ook de test op ADHD was positief.
Hiervoor kreeg ik pillen.
Als ik thuis was drukker was, of weet ik veel.
zei mijn moeder gelijk, neem je pillen.
hier kan ik zo boos om worden, omdat het 15 jaar geen probleem is geweest dat ik ADHD had, omdat we het niet wisten.
maar nu het bekend is, wordt ik voor mijn gevoel gelijk in een hokje geplaatst.
En terwijl ze weet dat ik er niet tegen kan,
doet ze het nog steeds.
hoe boos ik wordt, hoe veel ik ga huilen, hoe vaak ik ook tegen mijn broertje zeg, zeg tegen haar dat ze er mee stopt! want ik kan dit toch niet zo.
waarom is het nu opeens zo'n probleem?
Ze kan het nog steeds niet begrijpen.
Door de stress ging ik ook praten met iemand op mijn toenmalige middelbare school.
dat schoot ook niks op.
ik gebruikte het dan ook vaak als excuus om niet naar de lessen te gaan.
maar ook ging ik mezelf verdoven, dmv jointjes en pillen.
in het weekend, na school.
puur om even uit de realiteit te stappen en niet meer aan de thuissituatie te denken.
Ook ben ik het liefste weg, ik ben 's avonds meestal niet thuis, om buiten te zijn, met vrienden.
mijn moeder heeft wel het vermoeden dat ik iets gebruik,
maar ik geef het niet toe.
ik weet niet wat ik moet doen.
Kies ik de harde weg, de realiteit?
of kies ik voor de snelle weg, zelfmoord?
Ik krijg het bijna niet over mijn hart,
maar, ik haat haar.
ik haat mijn moeder.
waarom ik het bijna niet over mijn hart krijg?
er zijn 3 andere gezinsleden, Ruben Ivy en mijn vader, die wél van haar houden.
En het gaat niet altijd mis met mijn moeder.
soms, gaat het ook goed.
maar zodra er niet is opgeruimd in huis, ontploft de bom.
weglopen heeft ook geen zin.
dat levert ook alleen maar stress op.
Als ik er niet meer ben,
gaat het goed.
Ben ik er wel nog,
gaat het keer op keer op keer MIS.
wat ik moet doen?
ik weet het nog niet.
het is 50-50.
en dat komt door die 2 schatjes van een broertje en zusje.
Hun grote zus,
Die alles voor hun doet.
opeens weg?
hoe moeten ze wel niet over me denken?
wat gebeurd er met hun?
wie moet er nog op ze letten, wie moet ze helpen als er iets aan de hand is?
Ivy en Ruben zijn mijn 2 steunpilaren.
En mijn vader ook.
Als iemand mij advies wil en kan geven,
post aub een reactie op het forum.
bedankt, en tot (n)ooit.
Cynthia v/d B.
Let op: Zelfmoord.nl en Stichting LeefMee zijn geen onderdeel van Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Wij verwijzen slechts naar hun website.
113 Zelfmoordpreventie is een Nederlandse stichting die zich richt op het voorkomen van zelfmoord. De stichting is 24 uur per dag bereikbaar voor suïcidale mensen met een hulpvraag, een verzoek om informatie of een luisterend oor. Mensen kunnen telefonisch contact zoeken vanuit Nederland op 113. Hulp wordt ook geboden per e-mail of chat, desgewenst volledig anoniem.