Zelfmoord, wat is dat eigenlijk? 'Zorgen dat je lichaam ermee ophoudt, door een bepaalde handeling te volbrengen'.
Schijnt dat 11% van de Nederlandse bevolking hier weleens mee rondloopt. Vind ik best veel!
Zelf behoor ik helaas ook tot die 11%.
Ik ben Richard (internet naam) en ik denk op depri momenten snel aan de optie van zelfmoord.
Waarom ik hier aan denk? Alle details ga ik hier niet formuleren, maar het komt erop neer dat ik vaak het gevoel heb dat ik geen kant op kan. Klemzittend in een liefdeloos huis, in een asociale omgeving, waar de strijd over geld en macht lijkt te domineren. Zoekend, dat ben ik mijn hele leven al. Als domineeskind weet ik wat geloven is, en wat ze ermee bedoelen.
Mooie gedachtes hoor. Maar ze redden mij niet.
Telkens wanneer ik weer opgekrabbeld ben, na veel wegen bewandeld te hebben, word mij weer genadeloos duidelijk gemaakt hoe lelijk het leven kan zijn. En hoe het ook allemaal NIET te moeite hoeft te zijn.
Doelen: waar doe ik het voor in het leven?
Het lijkt wel alsof ik de enige ben in mijn omgeving met mijn gestelde doelen.
Iedereen doet mee aan het spel waarin macht en geld de boventoon spelen, ikzelf helaas soms ook. Ik kan niet anders wil ik overleven. Maar de prijs die ik er soms voor moet betalen vind ik onredelijk.
Tja, dan hoor ik de optimisten (waaronder ikzelf) zeggen: Maar zo is het leven.
Zo heeft God het bedoeld, en zo zal het zijn.
Zolang we onszelf maar ontwikkelen, niet?
Zijn mensen echt van die mooie wezens?
We zijn niet anders dan ieder ander levend wezen op deze wereld. Maar is deze wereld wel zo mooi als het erom gaat dat de brutalen het hoogste woord hebben?
Macht komt over de rug van de ander.
Moge de beste winnen.
Alles is competatief.
Als hemel en hel op aarde bestaan, dan herken ik in veel gevallen de hel het meest.
Zelfmoord nogmaals. Is doodgaan terwijl je leeft ook niet iets als zelfmoord?
Uiteindelijk gaan we allemaal dood.
Ik ga liever snel dood, dan dat ik moet lijden. En dan bedoel ik echt lijden!
Jezelf vanbinnen weg voelen rotten.
Omdat de wereld voor je ogen er zo lelijk uit begint te zien, dat je niet eens meer de moeite wil doen om er iets mooiers van te maken.
Ik ben een sociaal mens, en geef om het leven. Maar ik ga kapot door de oneerlijkheid en de onrechtvaardigheid.
Ik heb het idee dat de enige manier van overleven is door zelf ook de brutale kant te kiezen, en te regeren over de rug van anderen.
Maar dat is de weg die ik verloochen.
De weg die ik wil gaan wordt niet begrepen, en ondersteunt. Ik ken niemand met dezelfde wensen en gedachten.
Het lijkt wel alsof ik geen kant op kan. Moet ik mijn doel opgeven wanneer het toch niet ondersteund wordt?
Wanneer liefde en respect alleen maar valse woorden lijken te zijn.
Ik kan zo nog uren doorgaan. Zal ik niet doen. Anders slaapt straks iedereen.
Ik voel me nu wel beter, nu ik dit geschreven heb. Maar ik weet zeker dat ik de bril waardoor ik zicht heb op al het onheil snel weer op heb.
Ik houd van jullie allen. En wens jullie een betere/eerlijkere wereld toe.
Bedankt voor het lezen.
Richard
Let op: Zelfmoord.nl en Stichting LeefMee zijn geen onderdeel van Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Wij verwijzen slechts naar hun website.
113 Zelfmoordpreventie is een Nederlandse stichting die zich richt op het voorkomen van zelfmoord. De stichting is 24 uur per dag bereikbaar voor suïcidale mensen met een hulpvraag, een verzoek om informatie of een luisterend oor. Mensen kunnen telefonisch contact zoeken vanuit Nederland op 113. Hulp wordt ook geboden per e-mail of chat, desgewenst volledig anoniem.