Hoi. Ik ben bijna 30 en heb het idee dat ik opgebrand ben. De laatste tijd vind ik alles wel zozo en ik heb geen vreugde met mezelf. In de pubertijd keek ik altijd heel erg op tegen mensen die "het" waren. Veel vrienden, the looks, die er cool uitzagen. Ik wilde ook altijd cool zijn. Uit angst voor afwijzing bleef ik altijd heel erg stil. Ik hecht(te) veel waarde aan wat mensen van mij vonden/vinden. Daardoor heb ik het gevoel dat ik mij nooit heb ontwikkeld tot de persoon die ik zo graag wil zijn: grappig, cool, ik wilde eigenlijk alle goede eigenschappen die er waren. Op een gegeven moment drugs gaan gebruiken in een groepje. Wiet. Op dat moment voelde ik me wel ergens bij horen. Dat voelde wel aangenaam en ook wel stoer. Maar langzamerhand kwam ik er achter dat ik nooit werd uitgenodigd en dat ze dingen deden zonder mij. Ik vertelde altijd mijn diepste geheimen en ik was goudeerlijk. Ik zou nooit iemand bedriegen of wat dan ook. Ik kwam erachter dat mijn diepste geheimen werden doorverteld en dat vond ik heel erg. Maar het heeft ze nooit wat kunnen schelen. Ik was voor hun maar een loser denk ik, een meeloper of zo. Ik bleef met hun omgaan omdat ik verder niemand had. Ik blowde erg vaak en daardoor werd ik depressief en angstig, paranoïde. Ook andere drug heb ik gedaan zoals paddos en pillen.
Nu, ongeveer 10 jaar later heb ik het idee dat steeds meer mensen mij liever niet zien. Misschien komt dat omdat ik de laatste tijd veel “opschep” over mijn ervaringen met bijvoorbeeld vrouwen. Ik doe dat omdat ik niet wil dat ze denken dat ik een loser ben die nooit een vriendin heeft. Misschien zijn ze het beu. De laatste tijd k heb ook bijna nooit wat te leuks te vertellen dat heeft me vroeger ook altijd bezig gehouden. Altijd dacht ik maar "zeg ik dit wel goed" of vinden ze me nu niet stom, dan zetten ze me voor aap en dan schaam ik me. Ik wil altijd alles perfect doen zodat anderen een goed beeld van mij krijgen. Maar doordat ik zo met mezelf bezig ben, kan ik met moeite naar anderen luisteren en mezelf zijn zonder zenuwachtig te zijn. Ik ben bang om een gesprek aan te gaan omdat er na een korte tijd niks meer in mij opkomt. Therpeuten zeiden dat ik moest luisteren, maar ik denk dat ik een tik heb opgelopen door een keer xtc gebruik. Ik kan me ZO ontzettend moeilijk concentreren, dat ik mezelf niet meer ben. Ik weet het gewoon niet meer. Nu, na verschillende therapieen en wijsheid kom ik erachter dat er nooit iets mis met mij is geweest. Ik was gewoon wat stiller dan de rest. Maar nu merk ik dat ik, de laatste tijd, helemaal niks meer te zeggen heb. Alleen maar negatieve dingen. En als ik tegenwoordig met mensen aan de telefoon ben, dan gelijk smoesjes van ik moet het kort houden, beltegoed is bijna op etc. En dat terwijl ik dan juist helemaal niet negatief ben. Ik kan prima 2 aan 2 converseren, maar ben snel moe. Ik krijg koppijn en dan zeg ik niks meer leuks. Zodra er iemand bij komt, een 3e persoon, verlies ik alle aandacht en interesse.
Het is alsof ik aandacht nodig heb en bewonderd wil worden. Maar op deze leeftijd moet dat eens over zijn. Ik wil mensen toe kunnen lachen, omdat ik van mezelf hou. Ik wil van mezelf houden, maar dat gaat zo moeilijk. Ik heb het idee dat er voor mij niet veel meer in zit. Waar moet ik de vreugde vandaan halen? En hoe kan ik mijzelf ontspannen, en niks geven om wat anderen van mij vinden wanneer ik iets geks doe? Ik schaam me voor mezelf. En zo vinden andere mij saai omdat er niks origineels uit komt. Het lijkt wel alsof ik geen eigen persoonlijkheid heb maar alles van iedereen kopieer. Wie the fuck ben ik?
Let op: Zelfmoord.nl en Stichting LeefMee zijn geen onderdeel van Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Wij verwijzen slechts naar hun website.
113 Zelfmoordpreventie is een Nederlandse stichting die zich richt op het voorkomen van zelfmoord. De stichting is 24 uur per dag bereikbaar voor suïcidale mensen met een hulpvraag, een verzoek om informatie of een luisterend oor. Mensen kunnen telefonisch contact zoeken vanuit Nederland op 113. Hulp wordt ook geboden per e-mail of chat, desgewenst volledig anoniem.